Drodzy Rodzice !
W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego w naszym kraju i zarządzeniu dotyczącemu zdalnego nauczania, zwracam się do Państwa o pomoc w opanowaniu umiejętności prawidłowej wymowy dzieci, uczęszczających na terapię logopedyczną. Zachęcam do przeprowadzania ćwiczeń logopedycznych, które możecie Państwo wykonywać z dzieckiem w domu.
W pierwszej kolejności proszę o utrwalanie wymowy w oparciu o materiały wklejone do zeszytów od logopedii.
By ćwiczenia były miłą formą spędzania trudnego czasu w domach, proponuję wykorzystanie zabaw i materiałów podanych również na poniższych stronach internetowych.
Zachęcam do przeprowadzania ćwiczeń logopedycznych, przeznaczając każdego dnia 10-15 minut na ćwiczenia. Proszę, bądźcie Państwo cierpliwi, gdy coś nie wychodzi, nie zniechęcajcie się, a razem będziemy cieszyć się z sukcesów Państwa dziecka. Chętnie udzielę Państwu dodatkowych informacji, odpowiem na pytania. Jeżeli są Państwo zainteresowani proszę pisać na e-dzienniku lub kontaktować się ze mną pod nr telefonu – 660 159 985
http://www.yummy.pl/ - gry i zabawy językowe wspierające terapię logopedyczną.
https://domologo.pl/category/logopedia/ - ćwiczenia rozwijające wymowę, słuchowe, oddechowe, artykulacyjne.
Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne przy wymowie głosek:
Jak postępować, aby rozwój przebiagał prawidłowo
- Odpowiedni poziom sprawności narządów artykulacyjnych, głównie języka, warg i podniebienia, warunkuje prawidłową wymowę głosek.
- Narządy mowne można usprawniać przez ich gimnastykę.
- Dzieci z wadami wymowy mają najczęściej duże kłopoty z wykonywaniem prostych ćwiczeń, nie mają też wyczucia ułożenia narządów mowy (zaburzoną kinestetyką w ich obrębie). Ćwiczenia należy wykonywać stopniowo, bez nadmiernego forsowania mięśni.
Wskazane są ćwiczenia krótkie (10 – 15 min), ale częste, najlepiej przed lustrem, aby dziecko mogło naśladować ruchy osoby dorosłej.
Ćwiczenia warg:
- przesadnie wyraźne wymawianie samogłosek „u – i” (przy „u” wargi ściągnięte do przodu, przy „i” kąciki ust cofnięte) – zabawa w naśladowanie „syreny”;
Czytaj więcej: Jak postępować, aby rozwój przebiagał prawidłowo
Dlaczego moje dziecko źle mówi
Prawidłowy rozwój mowy zależy od:
- sprawności narządów artykulacyjnych,
- poziomu percepcji słuchowej,
- ogólnego rozwoju intelektualnego.
Często wady wymowy spowodowane są nieprawnością narządów artykulacyjnych; mówiąc nie zdajemy sobie sprawy z pracy, jaką wykonują poszczególne narządy artykulacyjne, szczególnie język i wargi. Aby wymówić prawidłowo daną głoskę, język i wargi powinny przyjąć położenie typowe dla danej głoski, np. przy wymowie głosek szumiących (sz, ż, cz, dż) język unosi się do góry wałka dziąsłowego.
Jak przebiega prawidłowy rozwój mowy
- Rozwój mowy nie przebiega u wszystkich dzieci jednakowo. U jednych szybciej, u innych wolniej. Niejednakowa jest też kolejność przyswajania sobie przez dziecko poszczególnych głosek. Stopień rozwoju mowy zależy od wpływu środowiska oraz od psychofizycznego rozwoju dziecka.
- Normą rozwojową jest, jeśli dziecko w wieku 3 lat porozumiewa się prostymi zdaniami, wymawia wszystkie samogłoski i spółgłoski (p, pi, b, Bi, m, mi, n, ni, f, fi, w, wi, t, d, n, l, li, ś, ź, ć, dź, j, k, ki, g, gi, h );
- 4 lata – wymawia (s, z, c, dz);
- 5 - 6 lat – (sz, ż, cz, dż, r);
- 7 lat – dziecko powinno mieć utrwaloną poprawną mowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia.
Wymowa dziecka 6 – letniego powinna być poprawna pod względem artykulacyjnym, a w wieku 7 lat również prawidłowa pod względem gramatycznym i składniowym.
Ćwiczenia aparatu mowy Liczba artykułów: 7
Ćwiczenia na określoną wadę Liczba artykułów: 4
Strona 1 z 2