- Odpowiedni poziom sprawności narządów artykulacyjnych, głównie języka, warg i podniebienia, warunkuje prawidłową wymowę głosek.
- Narządy mowne można usprawniać przez ich gimnastykę.
- Dzieci z wadami wymowy mają najczęściej duże kłopoty z wykonywaniem prostych ćwiczeń, nie mają też wyczucia ułożenia narządów mowy (zaburzoną kinestetyką w ich obrębie). Ćwiczenia należy wykonywać stopniowo, bez nadmiernego forsowania mięśni.
Wskazane są ćwiczenia krótkie (10 – 15 min), ale częste, najlepiej przed lustrem, aby dziecko mogło naśladować ruchy osoby dorosłej.
Ćwiczenia warg:
- przesadnie wyraźne wymawianie samogłosek „u – i” (przy „u” wargi ściągnięte do przodu, przy „i” kąciki ust cofnięte) – zabawa w naśladowanie „syreny”;
- wymawianie samogłosek „a – o” przy szeroko otwartych ustach,
- przesadnie wyraźne wymawianie „a – o – u”
- cmokanie (dziecko udaje, że stara się rozłączyć sklejone wargi);
- utrzymywanie ołówka między nosem, a wargą górną (zabawa w wąsy);
- przesuwanie ściągniętych warg na prawo – na lewo;
- czesanie dolnymi zębami wargi górnej i na odwrót;
- parskanie wargami (zabawa w motor0;
- gwizdanie;
- przerzucanie powietrza z jednego policzka do drugiego (zabawa w naśladowanie czynności płukania ust wodą);
- nabieranie powietrza pod wargą dolną, potem górną;
- dmuchanie na płomień świecy, kulkę papieru;
- wciąganie i nadymanie policzków (zabawa w udawanie grubaska i chudzielca);
- ssanie wargi dolnej, potem górnej;
- cofanie raz jednego, raz drugiego kącika ust;
- masowanie rozciągniętych, napiętych warg palcami – od środka na boki;
- granie palcami na wargach;
- gwałtowne rozwieranie zaciśniętych warg (zabawa w pyszczek ryby);
- wyrywanie kartki papieru z zaciśniętych warg;
- mocne wymawianie sylab pa… pa… - kartka trzymana przed dziecka ustami powinna odskakiwać;
- unoszenie wargi górnej przy zamkniętych zębach, podobnie opuszczanie wargi dolnej;
- nadymanie policzków i powolne wypuszczanie powietrza (zabawa w dziurawy balonik).
Ćwiczenia języka:
Przy udziale języka powstają prawie wszystkie głoski (z wyjątkiem „p, b, m, f, w”), a niektóre (np. „s, sz, r) wymagają szczególnie precyzyjnych jego ruchów.
Zalecane jest przestrzeganie zasady rozpoczynania ćwiczeń od obszernych ruchów języka na zewnątrz jamy ustnej, z przechodzeniem do ruchów drobniejszych – wewnątrz:
- oblizywanie warg – usta szeroko otwarte (można wargi posmarować miodem, kremem czekoladowym),
- wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej (bez kontaktu z wargami),
- dotykanie językiem wargi górnej, dolnej,
- wahadełko – kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania językiem warg i zębów,
- klaskanie językiem – zabawa w konika,
- oblizywanie zębów – usta szeroko otwarte,
- mlaskanie czubkiem i środkiem języka,
- wypychanie czubkiem i środkiem języka,
- otwieranie i zamykanie zębów bez odrywania języka od podniebienia,
- wyraźne wymawianie głosek [l-a], bez poruszania brodą, przy szeroko otwartych ustach,
- przeciskanie języka między zębami.