Drodzy Rodzice!

Miło mi poinformować, że nasza szkoła w tym roku szkolnym realizuje program Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 Priorytet 3. Kierunek interwencji 3.2. Zakup nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia dla bibliotek szkolnych i pedagogicznych.

Z początkiem października zakupione zostały książki na kwotę 3 950,00 zł oraz elementy wyposażenia kącika czytelniczego na kwotę 350,00 zł, natomiast kwota 700,00 zł przeznaczona została na promocję czytelnictwa i zakup nagród książkowych. Nowości książkowe oraz urządzony kącik czytelniczy są dostępne dla uczniów w bibliotece szkolnej. Uczniowie bardzo chętnie korzystają z kącika czytelniczego, relaksują się, rozmawiają, przygotowują się do lekcji. Informując o tym, chciałabym jednocześnie Państwu zaproponować oraz zachęcić do pokazania swoim dzieciom przyjemności płynącej z czytania i kształcenia w nich nawyku sięgania po książkę. Nie ulega wątpliwości, że rola rodziców w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych dziecka jest ogromna. To właśnie rodzice są osobami, z którymi dziecko identyfikuje się szczególnie silnie, tworzy najdoskonalszą i najtrwalszą wspólnotę. Wspólne chwile lektury to niezapomniane okruchy domowego szczęścia.

Od wielu lat autorytety pedagogiczne włączają się w akcję propagowania czytania dzieciom od najmłodszych lat. O wielorakich korzyściach płynących z czytania pisze do Państwa pani Irena Koźmińska, Prezes Fundacji "ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom". Dziś warto poruszyć aspekt praktyczny - jak czytać, żeby dziecko zaciekawić i zachęcić do bardziej pożytecznego spędzenia czasu niż oglądanie telewizji czy granie w gry komputerowe.

Oto kilka sugestii:

  1. Czytanie pogłębia więź z dzieckiem. Postarajmy się znaleźć czas i cierpliwość, stworzyć miłą, ciepłą atmosferę i stopniowo wprowadzić rodzinne rytuały - czytanie po intensywnej zabawie albo przed snem . Dziecko wsłuchane w głos rodzica czuje się bezpieczne i szczęśliwe.
  2. Zanim zaczniemy czytać książkę, wprowadźmy dziecko w temat, zaciekawmy. Jeśli wybrana książka "nie idzie", to trzeba ją odłożyć bez żalu i wybrać inną.
  3. Czytajmy wyraźnie, nie za szybko. Pamiętajmy, że młodsze dzieci lubią, gdy modulujemy głos i udajemy postacie z książek - zwierzęta, szumiący wiatr czy złego czarownika.
  4. Czytanie pobudza wyobraźnię i sprawia, że dzieci przeżywają przygody razem z bohaterami książek. Możemy sprawdzić wyobraźnię naszej pociechy, prosząc o narysowanie ilustracji albo ulubionej sceny z książeczki. Po zakończeniu czytania zachęćmy dziecko, aby dokończyło historię bohaterów.
  5. Kiedy czytamy kolejny rozdział, zacznijmy od streszczenia i podsumowania poprzednich. W ten sposób dzieci doskonalą ujmowanie własnych myśli w słowa i zapamiętywanie szczegółów.
  6. Czytajmy wspólnie nawet wtedy, gdy dzieci już to same potrafią. Możemy przerwać czytanie w najciekawszym momencie i zachęcić dziecko, żeby dokończyło historię samodzielnie. A może poprośmy dziecko, żeby nam poczytało? Wyrobi to umiejętność płynnego czytania.
  7. Porozmawiajmy z dzieckiem o książce. Zapytajmy o bohatera, zachęćmy do oceny poznanych przygód i wyciągnięcia wniosków, na przykład z niewłaściwego zachowania książkowej postaci. Czytanie jest drogą, dzięki której dziecku zostaną zaproponowane różne wzorce zachowań. W całej bogatej literaturze dla dzieci są wspaniali bohaterowie, których przygody mogą stać się inspiracją dla dokonań naszych pociech.
    Rodzice nastolatków - pamiętajcie, że odpowiednio dobrana książka pomoże Wam poruszyć trudne, ale ważne tematy, rozpocząć z dzieckiem rozmowę i nawiązać prawdziwy kontakt, o który czasem na tym etapie dorastania tak trudno. 
  8. Wspólne czytanie książek przekazuje nam wiele informacji o dziecku. Książki porządkują dziecięcy świat i pomagają zrozumieć codzienne sprawy. Niektóre dzieci lubią słuchać ciągle tych samych bajek. Często może to być znak, że coś je nurtuje, niepokoi lub cieszy.
  9. Słuchanie bajek rozwija inteligencję dziecka, wzbogaca słownictwo, uczy ładnego budowania zdań i zachęca do samodzielnej nauki czytania. Słuchając i czytając, dziecko uczy się nowych słów. Trudno przecenić wagę tego procesu w dzisiejszym świecie, gdzie młodzież ma bardzo ubogie słownictwo. Zwróćmy też uwagę na to, czy po przeczytaniu tekstu dziecko zrozumiało treść. Wielu uczniów posiadło umiejętność odwzorowywania liter i składania ich w słowa, ale nie przyswaja czytanego tekstu. A przecież czytanie ze zrozumieniem to umiejętność, której nie da się niczym zastąpić.
  10. Stwórzmy dziecku jego własną biblioteczkę. Niech będzie to półka przeznaczona wyłącznie na książki (na początku – bajki). Nie musimy kupować drogich książek. Jeśli chcemy dać dziecku prezent, niech to będzie książka. Na pewno będzie się cieszyło, kiedy przeczyta ją z rodzicem. Możemy również pokazać lub wspomnieć swoje ulubione książki z dzieciństwa i opowiedzieć historie związane z ich czytaniem.
  11. Małe dzieci z przyjemnością chodzą do biblioteki, bo są tam kimś ważnym. Czują się dorosłe, ponieważ samodzielnie dokonują wyborów, a to służy budowaniu w nich poczucia wartości. Poświęćmy trochę czasu, żeby wspólnie przeczytać wypożyczoną przez dziecko książkę i porozmawiać o niej i tym samym podążyć tropem zainteresowań i pasji dziecka.

 

BIBLIOTEKA SZKOLNA