Szachy to nie tylko sport, zabawa, czy miłe spędzanie czasu, są one również bardzo ważnym elementem terapii dla wielu ludzi również i dzieci.
Nauka gry w szachy może też być wsparciem terapii i rewalidacji
Uczniowie z deficytami fizycznymi
W szachy mogą z powodzeniem grać osoby trwale unieruchomione oraz cierpiące na inne deficyty fizyczne
Szachy mogą być wsparciem terapii i rewalidacji
- zajęcia te przełamują stereotyp, że w szachy mogą grać tylko dzieci wybitnie zdolne,
- w Krakowie w szkole szpitala dziecięcego dla długoterminowych małych pacjentów zajęcia szachowe są uznaną i przynoszącą bardzo dobre efekty formą terapii
- mamy specjalne szachy dla niewidomych i niedowidzących,
Uczniowie z ADHD
- To, że dziecko zachowuje się w sposób, który przeszkadza w lekcji, nie znaczy wcale, że jest nią niezainteresowane, niechętne przedmiotowi i nam, lub głupie czy złośliwe. Często wprost przeciwnie.
- Szachy mogą takim dzieciom pomóc w ćwiczeniu koncentracji, „wyciszeniu”.
W szachy mogą grać również uczniowie z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim
- Zajęcia mogą być prowadzone, ale wtedy musi być daleko posunięta indywidualizacja nauczania, czyli staranne dostosowanie materiału i wymagań do możliwości (i potrzeb dziecka)
- Dzieci takie wymagają wiele wsparcia emocjonalnego
- pracują indywidualnie lub w bardzo małych grupach
- Szachy mogą stać się dla nich zarówno źródłem zabawy i radości, jak i wsparciem terapii ogólnej