Drukuj

Prawidłowy rozwój mowy zależy od:

            - sprawności narządów artykulacyjnych,

            - poziomu percepcji słuchowej,

            - ogólnego rozwoju intelektualnego.                                                                 

            Często wady wymowy spowodowane są nieprawnością narządów artykulacyjnych; mówiąc nie zdajemy sobie sprawy z pracy, jaką wykonują poszczególne narządy artykulacyjne, szczególnie język i wargi. Aby wymówić prawidłowo daną głoskę, język i wargi powinny przyjąć położenie typowe dla danej głoski, np. przy wymowie głosek szumiących (sz, ż, cz, dż) język unosi się do góry wałka dziąsłowego.

             Rodzice, a często i nauczyciele, nie zwracają uwagi na staranność i dokładność artykulacji. Uważają, że jeśli dziecko nie ma rażącej wady wymowy, nie wymaga żadnych stymulujących ćwiczeń. Tymczasem dzieci często mówią niewyraźnie, gdyż np. wargi są zupełnie bierne w trakcie mówienia, ruchy języka są bardzo uproszczone, schematyczne, dziecko nie umie regulować oddechu itp.

            Badania wykazują, a praktyka logopedyczna dowodzi, iż pojawienie się w mowie dziecka innych spółgłosek zamiast właściwych następuje głównie wskutek braku wprawy w artykułowaniu. Niezręcznością artykulacyjną obarczona jest znaczna liczba dzieci w wieku przedszkolnym.

            Dziecko dlatego zastępuje pewne głoski innymi, wcześniej opanowanymi, ponieważ nie umie jeszcze precyzyjnie wykonać niektórych szczególnie trudnych ruchów i układów artykulacyjnych. Dziecko w wieku rozwojowym przyswaja sobie szereg precyzyjnych ruchów warg i języka w następującej – z grubsza biorąc – kolejności:

Nie u wszystkich dzieci przyswajanie polskiego zasobu głoskowego przebiega bez zakłóceń. Przyczyną charakterystycznych dla wieku przedszkolnego trudności wymowy jest przede wszystkim niedostateczna sprawność funkcjonowania mięśni wewnętrznych języka. Pomijamy tu – dla większej jasności – inne przyczyny, działające rzadziej, tzn. mające charakter bardziej incydentalny.